Így gondoskodj magadról

Így gondoskodj magadról

Az öngondoskodás kifejezést hallva ma a legtöbb ember valószínűleg a majdani öregségi nyugdíjat kiegészíteni hivatott megtakarításokra gondol. Miközben a biztosítók és a nyugdíjpénztárak sikeresen kisajátították az öngondoskodás – self-care fogalmát, érdemes kicsit eltávolodni innen és megvizsgálni, hogy valóban hogyan is gondoskodunk magunkról.

Éppen az öngondoskodás-fogalom körüli zavar miatt szívesen használjuk az én-rutin fogalmat is, ami arról a mindennapos tevékenységről szól, amikor megvizsgáljuk saját érdeklődésünket, azt ami képes feltölteni minket. Mindebből világosan látszik, hogy ez az öngondoskodás nem egy kampányszerű akció, sokkal inkább egy mindennapos tevékenység.

“Hogy én naponta magammal foglalkozzak?” – lepődnek meg sokan ezen a felvetésen. Igen, ahogy természetes, hogy feltöltjük a mobilt, vagy a laptopot, úgy kell szokássá, napi rutinná válnia saját magunk feltöltésének is.

Az öngondoskodás egyáltalán nem azonos lelki sebeink nyalogatásával. Eleve két nagy területről beszélhetünk, a testi és a lelki öngondoskodásról. Vannak emberek, akiknek a heti 5  futás adja meg a szükséges feltöltődést, mások napi 2 óra olvasással, vagy főzéssel érik ezt el. Fontos megérteni, hogy sokfélék vagyunk, mástól érezzük jól magunkat, ezért a self-care az egyéni igények megértéséről, kielégítéséről szól –  itt kész receptek nincsek.

 

 

Az öngondoskodás energiaigényes

 

Az öngondoskodáshoz energiára van szükség. Ezért is különösen nehéz ezzel foglalkozni akkor, amikor valaki alacsony energiaszinten (“mínuszban”) van. A sport, a tudatos táplálkozás, vagy a másikra való odafigyelés energiát vesz fel. Ennek ellenére, ekkor kell a leginkább odafigyelni a napi öngondoskodás-rutinra, hiszen ilyen módon lehet csak energiát visszatölteni. A “nem érek rá”, “most nincs kedvem” és az összes többi, ismert kifogás csak késlelteti a kilábalást a gödörből. Ilyenkor nagyon hasznos az önismeret, ami segít abban, hol vannak a “nyomógombjaim”, mi tölt fel. A jóllét tehát nem szerencse, a csillagok állásának következménye, hanem egyéni felelősség.

 

 

Az öngondoskodás főbb területei

 

Amivel az öngondoskodás, az én-rutin az élet szinte minden területére kiterjed, sokféle módon kategorizálható. Itt most – a teljesség igénye nélkül – néhány kiemelten fontos területet sorolunk fel:

Fizikai egészség – Az egészséges táplálkozás, a jó alvás, a mozgás alapvetően határozzák meg a jóllétünket. 

Mentális egészség  – Hogyan nézünk a jövőbe, hogyan látjuk magunkat. Meg kell vizsgálni esetleges borulátásunk, szorongásunk, negatív reakcióink bizonytalanságaink okait, gyökereit. Fontos tisztában lenni azzal, hogy ezekkel a problémákkal kapcsolatban kire számíthatunk.

Határtartás – Sokan nem is gondolnak rá, de kiemelt terület ez, ami arról szól, hogyan képviselem magam másokkal szemben, tudom-e tartani saját határaimat. Itt fontos összevetni saját igényeimet mások elvárásaival. Fel kell mérni, kivel tudok erről beszélni és azt is, kivel nem.

Lelki jóllét – Itt leginkább azt érdemes végiggondolni, mi az, ami megnyugtat, ami jó érzéssel tölt el. Itt jön a képbe az énidő is, hiszen egy folyamatos hajsza közepette lehetetlen ezt a lelki jóllétet elérni.

Támogató kapcsolatok – A körülöttünk lévő személyek: a család, a barátok, a munkatársak – a velük való kapcsolat fenntartása, fejlesztése az én-rutin rendkívül fontos része. Előfordulnak olyan helyzetek – ilyen a mostani koronavírus-járvány is – , amikor a támogató kapcsolatok fenntartása a hagyományos módon nem lehetséges. Fontos, hogy ilyenkor is megtaláljuk ennek a módját, legyen ez egy Zoom hívás, séta a szabadban (maszkban). Érdemes listát készíteni, és ez alapján előre megszervezni a virtuális találkozókat – legyen ez is az én-rutin része. 

Önmagam elismerése – A nap végén érdemes “leltárt” csinálni, megnézi, mit értél el. Ez nem egyfajta elszámoltatást jelent, sokkal inkább azt, hogy kiderüljön, sokkal többet sikerül elérned, mint gondoltad volna. Ilyenkor átgondolhatod, mi is az, ami sikerült. Jó alkalom ez arra, hogy felmérd az erősségeidet is, ami kitűnő “lelki immunerősítő” is. 

Az utólagos elismerés mellett előre elismerés is létezik. Ilyenkor átgondolhatod, hogy a következő 2 hétben mi vár rád, milyen jó, hogy ezt meg tudod csinálni, van rá erőforrásod. Végül mindezért kicsit meg is dícsérgetheted magad. 

 

 

Változások apró lépésekben

 

Az én-rutin területeinek megvizsgálása után érdemes elgondolkodni arról, min kellene változtatni, mi volna komfortosabb számodra. Ha nem teszel semmi mást, csak végignézed ezeket a területeket, közben jegyzetelsz is egy kicsit, máris sokat tettél magadért.

A mesebeli Münchausen báró (saját elbeszélése szerint) saját hajánál fogva húzta ki magát (lovastól) a mocsárból. Mi ilyesmire nem vagyunk képesek, viszont egy “mínuszos” állapotból képesek vagyunk kimozdítani önmagunkat. Nem szabad ilyenkor lehetetlen célokat kitűzni. Teljes passzivitás után nem érdemes elhatároznod, hogy ezentúl heti három alkalommal lefutsz mindig 10 kilométert – ilyenkor a második alkalomnál ritkán jutsz tovább. Sokkal sikeresebb leszel kis lépésekkel. (Négyről háromra csökkentem a napi kávék számát, sétálok naponta 10 percet, minden nap olvasok 5 oldalt angolul…)

Nehézségeid vannak az én-rutinok kialakításával? Nem tartod be a saját elhatározásaidat? Esetleg becsapod saját magadat is? Ne izgulj, nem vagy egyedül. Sokan vannak, akiknek egyedül nehezen megy az öngondoskodás. A legokosabb, ha szerzel magadnak egy “revizort”. Egy olyan személy a legalkalmasabb erre, aki jól ismer, közel áll hozzád. Nem kell, hogy ez a revizor állandóan szekáljon. Elég, ha néha finoman rákérdez, hogy is állsz egyik- vagy másik területtel. (Igazából már a revizor léte is segítség lesz abban, hogy hétről hétre változásokat tudj elérni.)

Házastársaddal, partnereddel akár kölcsönösen is lehettek egymás revizorai.

 

 

Öngondoskodásból napi rutin (összegzés)

 

“Hol van nekem ennyi időm magammal foglalkozni?” – teszik fel sokan a kérdést. Szerencsére szó sincs arról, hogy egy napi “tennivalók” lista alapján kellene magunkkal foglalkoznunk. A cél az, hogy az öngondoskodás a napi rutin részévé váljon, mint az öltözködés, vagy a fogmosás. A kialakult én-rutin végül egy olyan szokássá válik, ami szinte észrevétlenül teszi jobbá, teljesebbé életünket.

Profiles nyúl

A Profiles Nyúl


Dr. Andrejka Zoltán


Dr. Zólomy Orsolya


Kovács Judit


Székely Gábor


Csatlakozz hozzánk!


Gyetvai Judit

A kipróbálási lehetőségeket céges látogatóink számára biztosítjuk.

A letöltéshez kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot:



tanacsadas.lap.hu | coaching.lap.hu | csapatepites.lap.hu