Néhány tipp a munkahelyi kommunikációhoz – a kontextus számít!

Néhány tipp a munkahelyi kommunikációhoz – a kontextus számít!

Néhány tipp a munkahelyi kommunikációhoz – a kontextus számít!

Egy régi vicc jutott eszembe ma reggel és újra megerősítette bennem a kontextus fontosságát a munkahelyi kommunikációban. A vicc valahogy így hangzik:

Két fiú ül a temetőben egy diófa alatt és osztozkodnak a termésen;
– Egy neked, egy nekem.
– Kettő neked, kettő nekem.
Egy másik srác miközben elbiciklizik a kerítés mellett, meghallja, ahogy számolgatják a diókat a temetőben, de nem látja őket. A fiú megijed, és ezt gondolja: „Biztos az ördög és Szent Péter osztozkodnak a lelkeken!” Ahogy leugrik a bicikliről, hogy elszaladjon, belefut egy lányba, majd neki is mondja:
– Figyelj! Az ördög és Szent Péter osztozkodnak a lelkeken!
Elkezdenek hallgatózni és kilesni a kerítés mögül, hátha vethetnek egy pillantást magára az ördögre, de nem látnak be rendesen. Végül ezt hallják:
– Kész is, ez volt az utolsó. Még kapjuk fel azt a kettő éretlent a kerítésnél és meg is vagyunk.

Bevallom, maga a vicc nem a legszórakoztatóbb, de jól illusztrál valamit: a kontextus nélkül értelmezett kommunikáció könnyen igen ijesztő lehet (különösen a munkahelyen). Például, ha a vezető véletlenül meghallotta, hogy a beosztottak valamiről beszélnek, anélkül, hogy ismerné a téma hátterét, sok kínos helyzetet okozhat.

Néhány dolgot éppen ezért érdemes észben tartani az irodai kommunikációról és a kontextusról:

Ha nem egyértelmű, kérdezz! Mondjuk nem figyelt teljesen egy céges bejelentésre – amíg egyszer csak úgy nem hangzik a helyzet, mintha a fél osztályodat el akarnák küldeni. Jó eséllyel ez egy eltúlzott következtetés. Jobb inkább megkérni valakit, hogy tisztázza a dolgokat, ha bizonytalan vagy vagyunk, mint aggodalmaskodni és pletykákat terjeszteni.

Tudd, miről van szó, mielőtt hozzászólnál! Ha egy munkatárs megkér, hogy magyarázz el vagy részletezz valamit, és nem tudsz sokkal többet róla, mint ő, ne válaszolj nekik csak a válaszolás kedvéért. Félinformációt vagy kitalált dolgokat továbbadni sokkal több stresszt okoz, mint egyszerűen azt mondani, hogy „Nem tudom”.

Maradj távol a pletykától! Ugyanúgy, egy alaptalan hír sokkal többet árthat, mint ha egyáltalán nincs információnk. Várd meg, hogy valaki megerősítse, aki tudja is, hogy miről van szó, mielőtt komoly következtetéseket vonsz le.

Amikor valami nem stimmel, használd a logikád és a józan eszed! Az amerikai szlengben használnak egy szót, ami jól leírja ezt a helyzetet: zebra. Dr. Theodore Woodward-tól ered, aki azt mondta orvos-tanoncainak: „Ha patakopogást hallasz, lóra gondolj és ne zebrára!” Úgy is ismerik, mint Occam borotvája: a legegyszerűbb válasz valószínűleg a helyes válasz.

Ha ellentmondást találsz, egyeztess a vezetéssel. Lehet, hogy egy üzenet két lehetséges értelmezéssel terjed el a munkahelyen. Ha tényleg aggasztó, beszélj a vezetővel, hogy megnyugtathasson, vagy menj direkt az üzenet forrásához.

A fiatalabb munkatársak lehet, hogy szélesebb vagy éppen szűkebb látókörrel bírhatnak egy adott témával kapcsolatban. Vezetőként vedd tekintetbe, hogy a kevésbé tapasztalt munkavállalók nem biztos, hogy rendelkeznek a megfelelő kontextussal, hogy bizonyos információt perspektívába helyezzenek. Másrészt, ahogy az Y generációsok jellemzően sokkal jobban kapcsolódnak a külvilághoz az X generációsokhoz képest, úgy értelmezhetik, hogy egy trend az egyik iparágban ugyanolyan véggel járna, mint a sajátjukban. Lehet, hogy jobban egy kollektivista kultúrához szoktak, ami azt jelentheti, hogy egy másik egységben történő leépítésről elhihetik, hogy őket is ugyanúgy érinti.

Véletlenül meghallani nem ugyanaz, mintha elmesélnék nekem. Hasonlóképp a pletykához, véletlenül elcsípett információt nem kezelhetünk tényként. Például ha meghallod a főnöködet telefonon beszélni a párjával személyes témákról, amiknek nincs semmi kapcsolódása a munkahelyi életedhez.

Általában, ha fontos, akkor formálisan is kihirdetik. Legyen az leépítés, fizetésemelés, növekedés vagy bónusz szabadnapok – bármi is terjeng az irodában – ha érint téged és a megélhetésedet, az információ eljut hozzád a megfelelő csatornákon keresztül. Nem lesz félreértés. Az esetek nagy részében a nagy változásokat nem ejtik úgy rád, mint zongorát az égből. Lesz idő előre tervezni, ha egyáltalán van ok a tervezésre.

Csak úgy, mint a fiúnak a temető kerítés mögül, a kontextus nélkül értelmezett kommunikáció ijesztő lehet. Nem utánajárni, mi folyik igazából több kárt tud okozni, mint hasznot – stresszt, gyenge teljesítményt, elégedetlenséget, stb. Tudd meg, mi történik igazából, mielőtt hagynád beütni a pánikot.

A céges kommunikáció fejleszthető. Egy cégre szabott, profi kommunikációs tréninggel a szakértő trénerek sokat tudnak segíteni, hogy a belső kommunikációban ne legyenek elcsúszások.

(Az eredeti angol nyelvű cikk itt olvasható)


Kovács Judit


Székely Gábor


Dr. Andrejka Zoltán


Gyetvai Judit


Csatlakozz hozzánk!

A kipróbálási lehetőségeket céges látogatóink számára biztosítjuk.

A letöltéshez kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot:



tanacsadas.lap.hu | coaching.lap.hu | csapatepites.lap.hu