Hogyan könnyíti meg az életünket az asszertív kommunikáció?

Hogyan könnyíti meg az életünket az asszertív kommunikáció?

„Bárcsak máshogy mondtam volna! Bárcsak egyáltalán mondtam volna!” – avagy hogyan könnyíti meg az életünket az asszertív kommunikáció

 

Nem kell különösebben szemfülesnek lennünk ahhoz, hogy az asszertív kommunikáció fogalma szembejöjjön velünk – egy cikkben, egy tréningen, egy önfejlesztő könyvben, vagy akár egy álláshirdetés kompetencia-elvárásai közt. Ha azt halljuk, passzív kommunikátor, azonnal látjuk is magunk előtt a halk szavú, konfrontatív szituációban ide-oda pislogó, feltűnően szorongó személyt. Összekulcsolt kezekkel és előre eső vállakkal várja, hogy a többség, vagy az ujjal mutogató, hangos, és pattogó beszédű, saját álláspontját másoké elé helyező agresszív kommunikátor döntsön helyette anélkül, hogy az ő csendes – vagy akár el sem hangzott- véleményére és érzéseire nyitottságot mutatott volna.

Na de mit csinálna egy ilyen társas helyzetben egy asszertív kommunikációban gyakorlott személy? Legelőször is

elmondaná a saját véleményét, majd megkérdezné a többiekét is. Kölcsönösen elfogadható megoldásra törekedne azon keresztül, hogy szemlélteti, miben értenek egyet, és miben nem vitapartnerével.

Egészen biztosan nem jönne ki a sodrából, nem emelné fel a hangját, és nem használna olyan kifejezéseket, melyekkel minősíti, rossz színben tünteti fel a beszélgetésben részt vevőket. Asszertivitásnak nevezzük ugyanis azt a higgadt önérvényesítést, amikor

  • saját érdekeink érvényesítése mellett el tudjuk fogadni a másik fél érdekeit is
  • képesek vagyunk a konfliktus valódi okainak elemzésére, miközben
  • együttműködési készséget, empátiát, nyitottságot mutatunk a konfliktusban lévőkkel szemben.

Az asszertív kommunikáció egy könnyen elsajátítható technika, és bár idegennek fog tűnni az elején a használata, mégis jó szívvel ajánljuk mindenkinek az elsajátítását. Egyfajta nulladik lépésként kezdjünk el arra figyelni, hogyan üzenünk egymásnak! Te-üzenetekkel bombázzuk a környezetünket, kihangsúlyozva, hogy mit nem csinál jól a másik, mit nem tartott be, hogyan gondolta és mit nem tartunk elfogadhatónak a viselkedésében? Vagy mindezt Én-üzenetek formájában fogalmazzuk meg, és arról informáljuk beszélgetőpartnerünket, hogy hogyan érzünk, mit jelent számunkra az adott helyzet és a mi értékelésünkben mi a történtek jelentése?

Az asszertív kommunikációban a Te-üzeneteket Én-üzenetekre kell cserélnünk, hiszen így biztosított, hogy beszélgető partnerünket nem kényszerítjük sem védekező, sem támadó pozícióba.

De lássuk, hogyan működhet ez a hétköznapokban: tegyük fel, hogy a párunk vasárnaponként gyakran az általunk egyáltalán nem kedvelt testvérével ebédel. A közös programokat emiatt háttérbe szorítja, ami miatt a sokadik alkalommal kitör belőlünk a felháborodás:

  • „ Miért kell neked minden vasárnap az elviselhetetlen bátyáddal ebédelned? Tudod, hogy ki nem állhatom! Utálom, hogy ő fontosabb, mint én!”

Ez után nyilván megfogalmazódik bennünk ami a címben is szerepel: Bárcsak máshogy mondtam volna! Hiszen ha már kimondtuk, ezzel a mondattal biztosan vérig sértettük a párunkat. Ha azonban kellően jártasak vagyunk az asszertivitás, és így az én-üzenetek világában, az üzenetünk – aminek a tartalma az, hogy szeretnénk, ha a párunk velünk ebédelne- így hangozna:

  • „Rosszul esik nekem, hogy a vasárnapi ebédeket a bátyáddal töltöd, mert fontosak számomra a hétvégi programjaink. A mostanira is nagyon készültem, de az, hogy te a bátyáddal ebédelsz, nekem azt jelenti, hogy nincs kedved a mi programjainkhoz. Szeretném, ha legközelebb velem ebédelnél.”

„Ez nagyon műanyag, sosem tudnék így kommunikálni” – gondolhatjuk. A saját, és ügyfeleinkkel való közös munka során szerzett tapasztalataink azonban mást mutatnak.

A kezdetben nehézkesen összerakott asszertív közléseink szépen lassan beépülnek a mindennapi kommunikációnkba,

és azt vesszük észre, hogy bármilyen kommunikációs helyzetben megálljuk a helyünket, egy megbeszélésről sem jövünk ki rossz érzéssel amiatt, hogy valamit nem tudtunk elmondani, könnyedén, kerülőutak nélkül tudunk érzéseinkről, megéléseinkről beszélni és nem tapasztalunk nehézséget akkor sem, ha visszajelzést kell adnunk, vagy igényeinket kell kifejeznünk.

Szívesen elsajátítaná az asszertív kommunikáció módszertanát? Egyéni coachingjaink vagy csoportos asszertivitás tréningjeink eredményeképp a résztvevők képessé válnak magabiztosan alkalmazni a tanult eszközöket annak érdekében, hogy munkájuk és mindennapjaik során hatékonyan, érdeküket megfelelően képviselve, ugyanakkor ügyfeleik, munkatársaik és környezetük igényeit is figyelembe véve tudjanak kommunikálni, növelve így munkahelyi teljesítményüket, és saját jó érzésüket is.

Érdekelné asszertivitás tréningünk vagy az egyéni fejlesztés lehetősége?

Kérjen ajánlatot, vagy próbálja ki díjmentesen felmérésünket, amelyre tréningjeinket építjük!

 


Gyetvai Judit

Profiles nyúl

A Profiles Nyúl


Dr. Zólomy Orsolya


Csatlakozz hozzánk!


Kovács Judit


Székely Gábor


Dr. Andrejka Zoltán

A kipróbálási lehetőségeket céges látogatóink számára biztosítjuk.

A letöltéshez kérjük, töltse ki az alábbi űrlapot:



tanacsadas.lap.hu | coaching.lap.hu | csapatepites.lap.hu